Jag har haft blandade känslor kring att skaffa bil. Det ska verkligen sägas. In i det längsta har Sven och jag varit nöjda med att hyra bil vid behov. Vid sidan av att åka buss och tåg.

Vi har hyrt bil på Avis under helger, lediga veckor och sommarsemestrar. Och vi har hyrt bil via bilpoolen Sunfleet när vi har velat åka på små utflykter.

Så har vårt reseliv sett ut. Och det har fungerat oerhört bra. Vi har sluppit att tänka på bilen under den tid som den inte används. Vi har sluppit service och annat huvudbry som tillkommer. Och vi har sluppit ännu en ägodel som kan gå sönder. Det har varit värdefullt.

Men det har också inneburit begränsningar och mer planerande. Vi har behövt boka och tajma såväl hämtning som lämning. Den där totala friheten som en bil kan innebära har vi aldrig riktigt nått. Men det har varit helt okej. För allt det där andra har betytt mer.

Det har dessutom varit ekonomiskt smart för oss att hyra. Våra utgifter har aldrig nått upp till den summa som det skulle kosta att skaffa och underhålla en egen bil. Fram till nu.

Nu visade kalkylen att en egen bil skulle kosta oss nästan exakt samma peng som att hyra vid behov.

Mini Cooper SE

En söndagsmorgon i sommarstugan, när den andra koppen kaffe var påbörjad, visade Sven sin uträkning. Jag kisade, drack en klunk kaffe och nickade. Ja, det var nog dags för en egen bil trots allt.

Och såklart skulle det bli en elbil. Det enda rätta för oss. Vi vill kunna köra miljösmart. Något som vi faktiskt inte har fått möjlighet till när vi har hyrt. Avis har inte erbjudit några elbilar. Synd. Sunfleet har haft några få elbilar att hyra i Jönköping, men de har försvunnit. Mycket mystiskt och givetvis tråkigt.

Det gick knappt en vecka från den där söndagsmorgonen i stugan till att vi satt i vår första egna bil. En grön MINI Cooper SE. Som en glimrande skalbagge i solen. Smidig och cool. Pigg och peppig.

Mini Cooper SE

Vi är löjligt nykära, men det är fortfarande en del att lära kring att ha en elbil. För det är såklart annorlunda. Bra men annorlunda.

Sven har grottat ner sig i det mesta. Han äskar att läsa manualer och att sitta långt in på småtimmarna med research kring ditt och datt. Så från honom ska du få några smarta tips.

Mini Cooper SE

Den viktiga räckvidden

Hur långt du kan köra på en laddning är en viktig fråga. Här vill jag skicka med två tips till dig som funderar på att köpa en elbil.

  1. Fundera på hur långt just du behöver kunna köra innan det är dags att ladda. Den absolut vanligaste resan som Sanna och jag gör är upp till sommarstugan. Dit är det drygt 11 mil och det blev vår kortast tänkbara räckvidd. Bilen behövde alltså kunna komma så långt utan att behöva fylla på med energi längs med vägen.
  2. Undersök hur långt du faktiskt kommer med elbilen som du är intresserad av. Räckvidden som biltillverkaren eller försäljaren uppger är kanske realistisk under optimala förhållanden. Det vill säga när det är varmt och du kör lugnt och försiktigt inne i stan. Här i Sverige är det däremot inte ovanligt att det blåser, är kallt och att du kör snabbt ute på landsväg. Den officiella räckvidden för vår bil är 23,4 mil. I verkligheten handlar det snarare om 18 mil. Leta därför upp din bil på webbplatsen EV Database. Där får du en mer realistisk uppfattning om räckvidden.
Laddstation för elbil
MINI Cooper SE laddar

Hitta laddstationer

I vår bostadsrättsförening ska vi så småningom få laddstationer, men än har vi alltså inte möjlighet att ladda bilen hemma. Vi är helt beroende av de publika laddstationer som finns i vårt avlånga land. I skrivande stund rör det sig om cirka 14 000 uttag. Men hur hittar du dessa? Det finns en uppsjö av webbplatser och appar som kan guida dig.

Uppladdning.nu är min favorit. Där finns alla laddstationer registrerade. Sajten har också ett mysigt community där elbilsentusiaster delar ladderfarenheter och bilder med varandra.

“Laddade lite ström under tiden vi gick en tur i ny renoverade hamnen. Lite blåsigt men skönt ändå.”

– Tomas om laddstationen i Hjo.
PlugShare
Mini Cooper SE

Är du mer en appmänniska? Då kan jag rekommendera PlugShare – den finns både till iOS och Android. Det blir snabbt tydligt var såväl snabbladdare som destinationsladdare finns i din närhet.

Planera långresan

I sommar kommer vi förmodligen göra en långresa med bilen. Då måste vi förstås stanna till och ladda Skogsbullebilen ibland.

Men hur laddar vi optimalt, med så få stopp som möjligt? Det kan den svenskutvecklade appen A Better Routeplanner svara på.

A Better Routeplanner
Mini Cooper SE

Du trycker in vilken bil du kör, vart du vill köra och eventuella platser du vill besöka längs med vägen. Sen räknar appen ut var och hur länge du ska ladda. Smått magiskt!


Nu ser jag (och Sven) fram emot en vår och sommar med många härliga utflykter. Ut på tur med Skogsbullebilen.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *